15.03.2012 г.

Ръчната работа в учебният план на валдорфското домашно образование

Как да научим децата да плетат, като част от валдорфското образование

Автор: Джесика Гор





Плетенето при децата подпомага концентрацията - Erbst Кайл, Nachfolger






Рудолф Щайнер видя ръчната работа като важна част от валдорфското образование.  Плетето с пръсти или с шишове не е само за забавление, но и помага за интелектуалното и емоционално развитие на детето.

На ръчната работа, във валдорфското образование се придава по-голяма тежест, отколкото във всяка друга педагогическа система. Не е необичайно във валдорфското училище, да видите децата да плетат, да правят филц, или да се занимават с дървообработване, на ниво, което би затруднило много възрастни. Рудолф Щайнер е учил, че ръчната работа насърчава не само интелектуалното развитие, но също така и развитието на цялата личност. Това е целта на образованието във валдорфските училища, и за много родители е целта на учебния план в домашното образование.

Рудолф Щайнер учи, че играта е работата на детството. За разлика от работата в света на възрастните, играта е вътрешно движение. Причината, поради която Щайнер е вярвал толкова силно в ръчната работа, като част от Waldorf образование е, че той я е виждал, като обединяване на вътрешния свят на детето с външния свят, което е решаваща стъпка в развитието на зрелия човек.
Въвеждане на ръчната работа в домашният учебен план

Преди децата да започнат  да плетат, те трябва да имат време, за да се почувстват удобно с преждата. За валдорфското образование, плетенето не е просто занаятчийска дейност, това е урок по биология, животновъдството и дървообработване /детето може да си направи само дървени шишове/.

Ако е възможно, преди въвеждането на плетенето в домашният учебния план, е добре да се направи екскурзия до ферма за овце. Децата трябва да видят овцете, прането и влаченето на вълната, и да наблюдават процеса на предене. Шишовете за плетене, сами по себе си, могат да се използват за учебна дейност, тъй като на децата могат да бъдат дадени малки метални пръчки и от тях да си изработят сами шишове за плетене. През целия този процес, родителите имат възможност да внушат чувство на благодарност и благоговение към природата, която осигурява всичко необходимо за създаване на красиви одеала, дрехи и играчки.

Започнете плетенето с пръсти

Плетенето с пръсти е лесна за въвеждане ръчна работа, която не изисква допълнително оборудването, и е добър метод за началото на домашният учебния план. След като се овладее, плетенето с пръсти се превръща в успокояваща дейност, която позволява на децата да създават свои собствени малки шалове, колани или орнаменти. За деца, които са хиперактивни или възбудими, плетенето може да бъде чудесно средство за облекчаване на напрежението по време на седящи занимания или разказване на приказки.

Плетене с игли: кога и как

В класическото валдорфско образование, Рудолф Щайнер учи, че децата трябва да започнат плетене с шишове, около седем годишна възраст, тогава когато зъбите започват да се сменят. Преди това време, в началната учебна програма трябва да са включени плетенето с пръсти, вързване на възли и оплетки, така че детето вече да се чувства комфортно с такива занимания. Кърпи, шалове и одеяла за кукли са добри начални проекти, за подобни занимания. Необходимо е да се осигури достатъчно време в домашната учебната програма за плетенето, за да се гарантира, че проектите ще бъдат завършени. Ако родителят започне да учи децата на плетене, това може да се превърне в ценно, уютно време за споделяне на истории, пеене, или просто да се ползва плетенето, като по-тиха част от ритъма на деня.

Защо плетенето с децата се насърчава във валдорфското образование

Докато плетат, децата се учат да разчитат плетки, да следват фигурите и цветовете, да координират дясната и лявата ръка, и да се концентрират към дейността. Така се изгражда основата на математическото мислене и чувството за мярка.

Дали плетенето ще бъде с пръсти или с шишове, то е специфичен интелектуален процес. В книгата „Discover Waldorf Education: Knitting and Intellectual Development” от Eugene Schwartz [Knol, 2009], авторът посочва, че "нови неврологични изследвания по-скоро потвърждава, че мобилността и сръчността във фините мускули, особено в ръката, може да стимулира клетъчното развитие в мозъка и да укрепи физическата основа на мисленето." "За децата, плетенето създава не само одеяла и ръкавиците без пръсти, но също така и невронни пътеки”.

Усвояване на ръчна работа - част от домашният валдорфски учебен план

Плетенето е само един от аспектите на ръчната работа в учебния план на валдорфското образовяние. Когато учениците станат по-големи, ръчната работа става все по-сложна. Когато говорим за ръчна работа като част от учебната програма на валдорфското образование, Рудолф Щайнер заявява, че целта не е задължително да преподава определено умение, а по-скоро да вдъхнови нагласа на доверие и свързаност в индивидуалното. Дали ще бъде плетене или дърворезба, или подвързване на книги, ръчната работа учи на умения, които ще се използват цял живот.  

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥ 









Няма коментари:

Публикуване на коментар

Какво мислите по темата? Ще ви бъдем благодарни, ако коментирате.