14.03.2012 г.

Валдорфски принципи на развитието на детето в ранна възраст от 0 до 6 г.

Във валдорфската педагогика, децата от детската градина и от предучилищна възраст учат чрез подражание


Автор: Кристин Ман
 

Проучване на света със сетивата
- Анита Патерсън

Валдорфските училища разделят развитието на детето в 7-годишни фази. През първите седем години, учебната програма се фокусира върху изследването на физическия свят чрез сетивата.
Първите седем години от живота на детето, включват някои важни етапи в развитието:


  • Изграждане на физическото тяло: зъби, кости, мускули, мозък, вътрешните органи и нервната система.
  • Детето се учи да мисли, да говори, да ходи, и да координира движенията си, като рисува с пастели, мете с метла, язди триколка, реже с нож и т.н.
  • Детето се учи да използва сетивата, като учи основните правила на света: горещо и студено, нагоре и надолу, мокро и сухо, и така нататък.
  • Развитие на волята, чрез опитване на различни неща, започване на проекти и виждането им в окончателен вариант.


Валдорфската учебна програма има за цел да подкрепи малкото дете в справянето с тези предизвикателства, чрез предоставяне в класната стая на изобилие от възможности да играят, тичат, да скачат, да се катерят, и да се учат чрез работа. Видимо отсъстват от учебната програма четене, писане и аритметика. Официалните учебни предмети не се преподават във валдорфските детски градини до седемгодишна възраст, като абстрактните понятия са сведени до минимум, докато децата не навършат 7 години.


Подражанието – естественият начин за обучение на детето от 0 до 6 г.


Много малките деца поглъщат всичко, което усещат, от речта, която чуват, до начина, по който техните родители ходят, ценностите и нагласите на възрастните и другите деца около тях.


Според Рудолф Щайнер (1861-1925), основателят на „валдорфската педагогика”, две "вълшебни" думи показват как децата влизат в отношения с тяхната среда. Тези думи са на подражание и пример ... дете, което живее в атмосфера на любов и топлина, и което има около себе си наистина добри примери за подражание, живее в своята най-добра естествена среда."("Образованието на детето, в светлината на духовната наука", 1907 г. Рудолф Щайнер Архив ).


Валдорфките учители от детската градина и предучилищна възраст, се стремят да дадат на децата в своите класове здравословен пример за подражание. Учителят пее заедно с класа, рисува с класа, пече хляб и прави супа с класа, ходи на туристически преходи с класа, както и показва начини на поведение, по време на конфликти и справяне с отрицателните чуства.


Стил на обучение на детето около седемгодишна възраст


Валдорфските педагозите смятат, че чисто подражателната фаза на обучение започва да избледнява на около седемгодишна възраст, когато детето започва да губи млечните си зъби и му поникват постоянните зъби. Появата на постоянните зъби е външен знак, че основната вътрешна работа на изграждане на тялото до голяма степен е завършена. Съвременната наука е установила, че седем години също е важен крайъгълен камък в развитието на мозъка. Обвивка на нервите в липидният слой на миелина е завършена на около тази възраст.


Във валдорфското училище в подражателната фаза на развитието, академичните занимания са напълно изключени


Отлагането на академичните занимания до 7 годишна възраст е може би най-противоречивият аспект на валдорфската учебна програма в началното образованието, в страни като САЩ, където много деца, са принудени да запаметяват като машини и правят работни листове на възраст едва 3 г. Докато много деца се учат да четат и пишат на много ранна възраст, валдорфските педагозите смятат, че отклоняването на енергията на малкото дете от физическото развитие, преди края на цикъла, напълно отслабва волята, уврежда вътрешните органи и може да намали естествената любов на децата към ученето.


Валдорфските учители смятат, че дете, което получава възможност да изследва физическия свят чрез сетивата си през първите седем години от живота си, има възможно най-добрия шанс за успех и щастие в следващата фаза на развитие, когато започва академичната работа и учебната програма се фокусира върху постиженията на детето чрез емоциите.


4 коментара:

  1. Анонимен13.04.2012 г., 13:23:00

    Отдавна се вълнувам от всичко,което е написал Р.Щайнер като философия и педагогика.Аз съм детска учителка с над 30годишен стаж.Работя с над 30 деца в група и физически ми е невъзможно да приложа поне малка част от неговите идеи, много бих искала да МОГА.Няма да се впускам в подробности.На всички ни е ясно какво ни е образованието В България, че и в много други страни.Въпроса ми е как и какво трябва да направим за да започне някаква промяна.Моето мнение е, най-добре инициативата да тръгне от родителите, в която да се включват и подкрепящите тази педагогика учители.Но според мен трябва най-напред да се започне с намаляване броя на децата в групата.Иначе всяка идея,колкото и добра да е тя,се обесмисля.Добре ще бъде да се споделят идеи за промяна на възпитанието и обучението в масовите ДГ.

    ОтговорИзтриване
  2. В книгата си "Езотеричното християнство" Рудолф Щайнер пише «Тук обаче трябва да разглеждаме това, което считаме като съдба, в един широк смисъл. Ние трябва да си представяме тази наша съдба така, че например да си казваме: Присъщо е на съдбата на човека, че той развива тези или онези сили в точно определена възраст. И тук често се правят грешки във възпитанието на децата. С това част от Кармата засяга също и въпроса за възпитанието, защото възпитанието е съдба, част от Кармата, проявяваща се още в детството." Може би всички ние,които забелязваме тези грешки във възпитанието на децата, трябва да приемем като наша лична задачата промяната на сегашната система на образование и популяризирането на валдорфската педагогика. Може би тази промяна няма да стане сега, но ще започне сега, а това съвсем не е малко. Вече в някои градове има родителски инициативи за създаване на валдорфски градини и училища. Ние участваме в една такава инициатива в нашия град. Провеждат се семинари, предназначени за родители и учители, които са много вдъхновяващи, на които лектори от страни с развита валдорфска педагогика споделят своя опит- преди броени дни приключи семинара във Варна, на който бяхме 30 човека, желаещи промяна. Според нас тази педагогика за сега е слабо популярна у нас и затова ние във Фейландия работим в посока да я популяризираме чрез превеждане на статии и демонстриране на практика, че методите и могат да се прилагат и у дома, от всеки родител, стига да има желание. Надяваме се така, че един ден ще има достатъчно предпоставки за създаването на повече валдорфски градини и училища във България.

    ОтговорИзтриване
  3. Аз единствено съжалявам, че валдорфската педагогика се практикува само в частните ясли и детски градини. Системата ни е твърде тромава, заплатите на възпитателите твърде малка и всичко това рефлектира върху нашите деца. Възхитена съм от този метод на отглеждане на децата, но не мога да си позволя частна ясла, където се практикува...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Принципът е, че валдорфските детски градини и училища се създават от сдружения с нестопанска цел, регистрирани да работят в обществена полза. Те не могат да разпределят печалба и би следвало цените, които се определят да бъдат възможно най-ниските, колкото да покрият разходите. Колкото повече деца има, по-ниска такса. Много е тъжно деца чийто родели са убедени в ползата от метода да не могат да се възползват от него. Винаги трябва да се търси начин. В "Приятели на валдорфската педагогика" - Германия, организация, която подкрепя валдорфското образование в цял свят, има механизъм за спонсорство за такива деца - http://www.freunde-waldorf.de/en/donate-help/help-a-child-go-to-school.html

      Изтриване

Какво мислите по темата? Ще ви бъдем благодарни, ако коментирате.