29.02.2012 г.

Ползи от игрите с пръсти - отключване на потенциала за обучение на вашето малко дете



Автор: Tracy Lynn Conway


Когато се роди първото ми дете, научих колко е важно, да и говоря и да и пея, като метод за насърчаване на развитието на говора и. Въпреки това, за мен беше странно, да говоря на дъщеря ми, защото тя не можеше да ми отговори. Чувствах, че пеенето е по-естествено за мен, тъй като бебето ми можеше да ми бъде публика и само една усмивка беше достатъчна, за да разбера, че ме слуша. Започнах да пея на дъщеря ми няколко песни, които си спомних още от детството си. С течение на времето, аз се опитах да придружавам пеенето с по-ангажиращите игри с пръсти. Моите деца обичаха тези песни и на мен започна да ми харесва да им ги пея. Прекрасно е да се види чистата радост на дете, участващо в игрите с пръсти, когато то те гледа или се опитва да те имитира. Игрите с пръсти станаха официален метод за успокояване на моите деца, когато бяха разстроени или за забавление, по време на чакането в лекарския кабинет или докато пътуваме.
Не само, че се радвах на споделянето на тези игри с децата ми, но аз също заобичах връзката, която те ми дадоха с миналото. Много игри с пръсти са потопени в историята, тъй като те са преминали през много поколения. Дълго преди да имаше официално предучилищно образование, майката, бабата и други хора, които се грижеха за детето създаваха и споделяха този гениален метод за обучение на техните малки деца, като броене, цветове, рими, запаметяване, използвайки вродената способност на детето да имитира по един забавен начин.

Многосетивното
Текстовете в игрите с пръсти отговарят на движенията на ръцете и резултатът е това, което съвременната педагогика наричат многосетивно обучение, поради това, че се ангажират множество сетива като зрителни и слухови, и движение като средство за обучение. Педагозите са открили, че този мултисензорен подход е по-ефективен метод в сравнение с тези, които използва само едно сетиво, като слуха. Мултисензорният подход, дава възможност на едно дете, което предпочита обучение чрез слушане, да бъде също толкова ангажирано в играта с пръсти, както и при друго дете, чиято сила е в обучението чрез гледане.

Философия на валдорфското образование
Във валдорфското образование се смята, че детските рими и игрите с пръсти, не само са едни от най-добрите методи на преподаване на малки деца, но те също помогат да се създаде връзка между възпитателя и детето. Тези игри са неразделна част от ранното детство във валдорфската детска градина. Както е посочено от валдорфският учител и автор Rahima Baldwin. "Взаимодействието с вашето дете, ангажирането на способността за имитация и музикалните елементи, използвани в този вид игра, която радва децата от векове, има голямо значение за тяхното добро развитие."

Предимства на игрите с пръсти
·                 развитие на езика
·                 мускулна координация
·                 осъзнаването на тялото
·                 овладяване на ритъма
·                 подготовка за свирене на музикален инструмент
·                 способност за концентрация
·                 развитие на самочувствието

Естествен мост между движение и символи
Детските песни и стихчета за пръсти предлагат естествен преход между по-малкото дете, чийто свят се фокусира върху движението и на по-голямото дете, което е в етапа на учене и усвояване на символичния език на думите и буквите. Символите с ръце, думите, използвани в римите за игри с пръсти, предлагат преход към идеята, че символи или букви, може да се представят със звуци. Децата, които са учили игри с пръсти, ще напредват по-лесно в четене на думи, имайки солидната основа от римите за игрите с пръсти.

Превод със съкращения: Фейландия

Клипове за игри с пръсти:






Български игри с пръсти 
Къщичката малка              покривче с ръцете
като залъгалка                  въртележка с ръце
със прозорче                     кръстосваме показалците
и с вратичка                       успоредно ръцете
гуши се в гората                ръцете под бузката за спане
като малка птичка             кръстосват се длани за крила.
*************************************************************

Всички са клекнали и постепенно се изправят, като показват движенията:
Тухличка по тухла,            (на всяка дума едната длан се поставя над другата)
къща построихме.
То-о-лкова широка,           (ръцете са встрани)
то-олкова висока.              (ръце - горе)
А коминче? А коминче?   (ръце на кръста, оглеждат се)
Още тухлички вземете     (навеждат се с ръце до пода)
и коминче построете!       (подскачат с ръце високо горе)
Последните 2 реда се повтарят.
**********************************************************

Да покажем как растат гъбките в гората,                   /вдигат ръце напред и до горе/
как те сладко,сладко спят долу сред тревата.          /клякат и "заспиват/
Ситен дъжд ги щом полей,после слънчо ги огрей, /стават с ръце напред и раздвижват пръсти нагоре-надолу, имитират дъжд/
вижте колко много гъбки има във тревата.   /скачат на място с два крака/
******************************************************

Имам две сестрички,весели, добрички
кои са те,кои са те - моите ръчички.
Я ги покажете, лекичко плеснете-
пляскайте, пляскайте мънички ръчички.

Имам две братлета, пъргави момчета
кои са те, кои са те - моите крачета.
Я ги покажете, тихичко тропнете
тропайте, тропайте, мънички крачета.
****************************************************

Замазала баба таванчето - показват с ръце чело
замазала стеничките - погалват бузки
измила пода - пипат брадичка
затворила едното прозорче - затварят едното око
затворила и другото прозорче - затварят и другото око
заключила с ключето - завъртат нослето
и отишла на гости.- показват с едната ръка.
***************************************************

Събрали се зайчета.пет. (изнасят напред едната ръка и покават 5-те пръстчета)
Строили се всички.в ред. ( с една ръка правят мах пред тялото на ниво пояс)
Белички, дебелички, (имитационно движение с две ръце встрани, като делвичка, могат и да се поклащат)
с ушенца като листенца, (правят "ушенца" с по 2 пръстчета над главичката си)
с мустаци.като на юнаци. (с показалците на двете ръце показват от под нослето си колко са дълги мустаците.)
 Строили се, преброили се: едно, две, три, четири, пет (броят пръстите на ръцете си, като на "5" отново изнасят едната ръка напред и показват петте разтворени пръсчета)
и заиграли на телефон. (с едната ръка имитират слушалка на телефон и я слагат до едното ухо)
Първото казало слон. (1 дете в "телефонната слушалка")
Второто чуло кон. (също като първото)
Третото казало внуче. (като предходните две)
Последно чуло куче. (същото прави и последното дете в редицата)
Хукнали всички през глава с вик:
"Куче! Куче! Де го, де?" (На "Куче! Куче!" всички са хванали главичките си с 2 ръце. На" Де го, де?" могат да се озъртат с различни движения на тялото  и позиции на ръцете.)
Хайдееее, телефонът отиде. ( На ХАЙДЕЕЕ - правят кръгове с едната ръка пред тялото, на ТЕЛЕФОНЪТ -" слушалка", на ОТИДЕ - разтварят двете ръце встрани и повдигат рамене нагоре).
Синият текст е думите на децата.
******************************************************

,,Да събудим пръстите"
Палчо, събуди се,
Показалчо, разсъни се,
хайде, среден, стига спа,
ти, Безимен, не разбра.
Кутре, кутре, кутренце,
мое малко момченце,
хайде да си поиграем,
както ний си знаем.
Описание: Лявата ръка е във вертикално положение, като пръстите са леко разтворени. Показалецът на дясната ръка докосва последователно върха на всеки един от пръстите на лявата ръка, като го свива и след това пак го изправя. Следва смяна на ръцете, т.е. събуждаме пръстите на дясната ръка.
***********************************************

Мечо лапите встрани разтваря            ръце в страни
после пред гърдите ги събира.             ръцете се поставятпред гърди
В тъмната хралупа той наднича,          ръцете се слагат над очи и
ах медеца сладък как обича.                се навеждаме да ¨гледаме¨ в хралупата
После скача във тревата                      подскоци
жилнала го е пчелата.
***********************************************

Ходи, ходи баба Меца круши да събира.       Децата ходят приведени с ръце зад гърба.
За дечицата си малки сладки ги подбира.    Едната ръка остава отзад, а с другата имитираме , че събираме круши от земята. 
А след нея тичат, малките мечета,
тичат, тичат, тичат с босите крачета. /2/          Децата започват да бягат.
**************************************************************


Песен за пчеличката

Кажи ми малка пчеличке,(ръцете наподобяват летене)
кажи ми малка душичке, (ръцете се прибират към гърдите)
накъде си летяла      (пак летят)
и какво си видяла?     (пръстите са свити пред очите наподобявайки бинокъл)

Видях конче хвъркато,  (пак летят)
видях рибка от злато,  (дланите са една до друга правят движение на плуваща рибка)
а в гората накрая,     (с едната ръка се сочи надалеч)
къщичката на Зая!      (с двете пръстчета се правят ушички на зайче)

С малко криво прозорче, (двете ръце са пред лицето като наподобяват двете крила на     прозореца)
с коминче и дворче,    (Коминче-с пръст се описва пушек; на дворче ръцете са отпред и правят кръг)
а в люлката близнаци,  (двете ръце са пред тялото и правят люлка)
дългоухи юнаци!        (пак уши на зайче)


Ще ви бъдем благодарни, ако споделите с нас и други подобни игри в коментарите си.

6 коментара:

  1. Майките преди инстиктивно са знаели колко са важни тези игри. Днес май почти сме ги забравили. Ето няколко които намерих преди три години в архивите на бг мама.

    Петльо с жълтите ботушки,
    весело си той потропва,   /тропат с крачета/
    и зрънца щом намери - клъв клъв клъв  /кълват с ръчичка зрънца от пода/
    весело се той провиква - кукуригуууууууууу  /ръчичките горе и викат "кукуригууууу"/

    Дружина славна
    върви по таз пътечка равна / с ръце зад кръстра като стар дядо вървят /
    Върви върви - подскок  /подксачат и казват "подскок" /
    ох как се изморииииииих, ох как се изпотииииииих  /имитират , че си бършат челото от потта /
    ще ида у дома
    и сладко сладко ще поспя / клякат и имитират с ръчички , че спят /
    хъррррррррр хърррррррррр / и имитират хъркане /

    Песента за пръстите на ръцете-
    Пеят, скачат палците/ показалците/средните/ безименните/ малките...
    Пейте, скачайте весели деца!-тук децата скачат, и пляскат с ръце


    Събирала баба орехи в гората./навежда се и събира уж и слага в блузката си/
    Мишчица пробила дупчица в торбата.
    Кога двенки-тринки, кога десетинки, взимала си тя./тук с ръчички показва/
    Пълната торбичка стана полвинка./ и тук с ръчички показва как е била пълна и как после на половина останала, като си снижи ръката надолу/
    Мишчицата  гладна не стояла- цялата година, скачала играла./ както се предполага-скача и се радва

    Балонът се надува ( в кръгче, хванати за ръце вървят назад)
    Надувайте момчета
    да стане на парчета  - БУМ!


    Направих си къщичка да живея /правиш покрив с ръцете/
    и вижте какво сложих във нея
    Хей маса /  с ръцете се прави маса/,
    хей столче /с ръцете се прави столче /
    креватче, долапче, таванче и подче.


    На ризката на джобчето скъсало се копчето.
    Боц оттук (правиш движения с ръката все едно шиеш), боц оттам копчето заших си сам.


    Самолетче на летището кацни
    и гориво зареди (с разперени като самолет ръце клякат)
    Самолетче - готови, старт! (започват да "летят из стаята с разперени ръце)


    Пръстчетата се изправят при последователното броене:палец,показалец и т.н., като дланта е към детето.
    Едно,две, три- имам пръстчета добри!
    Четири, пет и шест- слушаха ме днес!
    Седем,осем,девет,десет.Стой!/ при "стой"-обръщат ръчички с длани към мама, със силно разперени пръстчета/
    И отново ги преброй!

    "Тръгнал кос
    с дълъг нос
    през гората гол и бос. (децата вървят в кръг)
    Тупа с крак- (тропат с едно краче)
    трак-так-так,
    като същ юнак.

    Ходил, ходил, па се спрял, (пак тръгват, спират)
    три коли мухи изял,
    тупнал с крак, (тропат с краче)
    тръгнал пак- (пак тръгват)
    бре-бре, че юнак!"

    "Спи сиво зайче в ямата,
    спи сиво зайче в ямата (децата клекнали, наклонили главички с ръчичка до бузката)
    болно ли си я кажи,
    ти другарче не лъжи,
    подскочи, подскочи, (децата скачат, като зайчета)
    едно, две ,три. "

    ОтговорИзтриване
  2. Чудесни са!
    За съжаление, сега телевизията и електронните игри ограбват детството на децата. Все по-рядко тригодишните играят на игри с пръсти, но за сметка на това, все по-често можем да ги видим пред компютъра напр. или с високо технологични играчки...
    Ето още една игра с пръсти, която открихме за Йоановден. http://poppenatelierseverine.blogspot.com/2011/06/sint-jan-handgebarenspelletje.html

    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен22.11.2012 г., 17:56:00

    Много са добри всички игри и песни и развиват сетивата на децата по-успешно от Телевизията.Предлагам една броилка за пръстите:
    Палецът казал: Хайде да ядем!
    Показалецът попитал: Какво да ядем?
    Средният отговорил: Каквото дал Дядо Господ.
    Безименият предложил подло: Хайде да откраднем...
    Кутрето храбро излязло напред: Аз ще обадя!
    Хукнали да го гонят, а малкото пръстче се скрило под мишницата...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аз го знам в малко по-различен вариант: Хайде да ядем, Какво ще ядем, Каквото дал Господ, Ще крадем и ще ядем, Аааа, аз ще кажа на мама. И те го били, били, били и то останало малко. Само че не ми се вижда много поучително така, затова приключвам: Ааааа, аз ще кажа на мама, защото е лошо да се краде. При което синът ми всеки път, когато я играем тази игра, преди да стигнем до малкия пръст, коментира - Нали е много лошо да се краде :)

      Ще добавя и броилката с кокалчетата на пръстите, която отговаря на това колко дни има месецът - брои се от кокалчето на някой от показалците като стиснете юмрук - кокалчето, ямката м/у двете кокалчета, кокалчето, ямката - всяко кокалче отговаря на 31 дни, всяка ямка на 30 или 28-29 при февруари. Палците не се броят.

      Изтриване
  4. Анонимен17.06.2013 г., 1:01:00

    Докато чета се радвам и се усмихам. Ето и от мен няколко,
    които майка ми ме научи за трите деца
    1. Забъркала баба кашичка (с пръст се прави кръгово движение в дланта на детето)
    на това пръстче дала (пощипва се върха на палеца)
    на това пръстче дала (----- на показалеца)
    (и това се повтаря за всички пръстчета)
    за да станат голеееееми голеееееми
    (оригинала е че за кутрето се казва с помахване на показалец - като каране -А за тебе няма каша, кашата е наша, .... ама на мен така не ми хареса :)))))
    2.Пиу пиу вранке( щипваме нежно и задържаме обратната страна на дланта (горната) с леко поклащане нагоре надолу докато пеем)
    де си била вранке
    у баба на гости
    Фиууууууу (тук лекичко вдигаме ръчичката на горе все едно излита)
    3. Всеизвестната
    Хей ръчички, хей ги две (показваме ръце с въртеливо движение в китките)
    те ме слушат най-добре
    едната мие другата ( имитираме миене)
    а пък двете лицето ( миене на лице)

    тази ми е дясната (-показваме)
    а ък тази лявата( - показваме)
    цапа цапа ръчички (- с намусена физиономия и ритмично свиване на пръстчетата)
    тупа тупа мънички(пляскане с ръце)

    да се хванем за ръце (хващаме се за ръце с полюшване)
    да направим колелце
    тралалала колелце
    туй е нашето хорце (завъртаме кръг като хорце)

    Благодаря за идеите

    ОтговорИзтриване

Какво мислите по темата? Ще ви бъдем благодарни, ако коментирате.