Електронните
медии ( телевизия, видео игри , компютърни игри и интернет ) все повече се
използват от деца и юноши. Тази реална атака към децата и младежите между нас
започна през 1950 г. с появата на телевизията. Въпреки това, има големи разлики
между миналото и настоящето. Например , телевизорът е влязъл в спалните на
децата и преносимите електронни игри и устройства като мобилните телефони, връзката
към интернет може да се осъществи навсякъде. С това, родителите напълно са
загубили следите на това, което децата им виждат и правят с мобилните си
телефони.
Резултатите
от статистическите изследвания са абсолютно катастрофални, тъй като доказват понижената
успеваемост в училище с увеличаване на ползването от деца на електронни медии..
Всички
тези устройства имат едно общо нещо: работа с екрани. Непосредствената
последица от това е, че потребителят трябва да стои на едно място пред тях,
обикновено седнал. Очевидно има и изключения, но почти всички от използваните
устройства с дисплеи, изискват от ползвателя да седи и да не прави нищо - или
почти нищо.
Бързата
последователност от изображения не позволява да се осмисли това, което се вижда.
Това вътрешно състояние на релаксация съответства на полу - хипнотично
състояние на сънливост, което е доказано от няколко неврофизиологични
изследвания.
Състоянието
на сънливост има две основни последици. За да се предотврати зрителят да изпадне
в дълбок сън, е необходимо предизвикване на силни емоции, тъй като сънливостта
на зрителя би било катастрофа за рекламодателите (или за нивото на възприемане
в случаите на публични или образователни програми). Ето защо има толкова много
насилие и еротика по телевизията, и всяка програма трябва да бъде динамична,
тип шоу.
Тук
се създава един порочен кръг: за да не заспи зрителя, е необходимо,
изображенията да се променят бързо.
От
друга страна, колкото повече образите се движат, толкова повече на зрителя се "изключва"
съзнателната умствена дейност. На второ място, всичко, което той вижда, е
записано в подсъзнанието му, тоест, телевизията е подсъзнателна по природа.
Това е идеалната ситуация за пропаганда: безкритично и несъзнавано запечатване в
подсъзнанието. Много е важно да се знае, че човек записва в паметта си всичките
си преживявания, повечето от тях в подсъзнанието.
Младият
човек, до влизането си в университет, е гледал най-малко 20 хиляди часа от
психичния боклук на телевизията и електронните игри.
Насилието
и еротиката, записани в подсъзнанието, водят до трагични резултати при деца и
юноши, тъй като те са в период, в който формират мнението си. Повече от
доказано е, че телевизията и видео игрите с насилие повишават агресията в
краткосрочен и дългосрочен план.
Всички
деца искат да играят и да се забавляват, което е напълно нормално и
здравословно. Ако не играят, те са загубили голяма част от детството си. Точно
това е посланието на компютрите и интернет. „Играйте и се забавлявайте!“
Представете
си една класна стая с ученици пишещи на компютъра си. Как те да обръщат внимание
на учителя? За тази и други проблеми на преподаването, много американски
училища са забранили на своите ученици да носят компютър на училище.
Доказано
е, включително от проучване на Unicamp, че колкото по- малко детето започва да
използва компютър, толкова по-лоши са резултатите в училище.
Освен
загубата на време с безполезни или дори вредни неща за образованието, много
фактори, свързани с компютрите, имат дълбоко негативно влияние върху развитието
му. Компютърът е математическа машина. Всяка команда, която му давате, дори
задействане на икона, вътрешно предизвиква изпълнението на математическа
функция.
По
този начин, потребителят, без да го осъзнава, е принудена да мисли
математически. Това не е здравословно в ранна детска възраст, мозъка не е готов
за този вид умствена дейност. Принуждаването към абстрактно мислене, преди
детето да е готово за това, влошава някои психични функции, като например фантазията,
въображението, и по този начин - творчеството.
Това
е една от най- трагичните последици от ранното образование, като обучението по
четене, писане и смятане преди 7 години. Друг фактор, който намалява умствените
способности и концентрацията е огромната фрагментация, произведена от образите,
при използването на компютри, при наличие на няколко едновременно активни задачи.
Още по-лошо е, при едновременното използване на няколко устройства, нещо много ценено
от младите хора. Голяма част от образованието трябва да бъде насочено към
развитието на способността за концентрация , което очевидно е затруднено от
тази „мултифункционалност".
Освен
това, използването на всякакви електронни средства изисква огромен самоконтрол.
Дори възрастни понякога се пристрастяват към телевизията, игрите с насилие и
интернет; а какво ще се случи с децата и юношите, които нямат достатъчно
изграден самоконтрол, например да ограничат времето на ползване. Едно от най-
негативните последици от това е намаляването на силата на волята - същия ефект
имат халюциногенните наркотици.
Необходимо
е да се обърне внимание на факта, че интернет представлява огромна опасност за
децата и тийнейджърите, те не разполагат с необходимата зрялост, за да
разграничат това, което е вярно от това, което е лъжа, кое е добро и кое е лошо,
това, което е подходящо или не за тяхната зрялост и култура.
И
накрая, трябва да се разбере, че изобщо не е необходимо, децата и младежите да използват електронни
медии. Всеки може да се научи да ги използва в млада възраст. От друга страна,
ползите, които те могат да донесат за образованието са напълно неутрализирани
от вредите.
Авор:
Valdemar W. Setzer
Отдел
по компютърни науки в USP
Източник:
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Какво мислите по темата? Ще ви бъдем благодарни, ако коментирате.