Познаването
на еволюционните процеси в ранна детска възраст
Автор: Ernest
Michael Kranich-
немски биолог, гьотеанист и валдорфски учител със значителен принос
в развитието на валдорфското образование.
Въведение -
ранна детска възраст
Важността на
ранното детство за човешкото развитие е една от основните теми на педагогическата
наука. Това има няколко причини. Факт е, че децата са се променили под влияние
на цивилизация и техниката. Днешните първокласниците са различни от тези, преди
25 години: сега децата са нервни, с дисхармонично поведение, здравето им е
крехко, и вече не може да се изисква от тях толкова, колкото е било възможно
преди. Това води до последици по-късно в живота. В резултат на изследванията
през последните години се установи, че в ¼ от възрастното население на големите
градове могат да се установят смущения, чиито произход е в ранната детска
възраст. Това са неврози, психосоматични разстройства, личностни разстройства и
зависимости.
Тези факти показват
необходимостта, в ранната детска възраст да се постави правилна основа, която да
може да подпомага човек цял живот, както и че при много деца този жизненоважен
фундамент не издържа, в моменти на натоварвания. Поради това е било обърнато
по-сериозно внимание на въпросите на образованието в ранното детство.
Голямата
важност на ранният период на развитие на детето е установена също чрез
наблюденията, направени в продължение на години в социалистическите държави. Там
децата на две години, а дори и по време на първата година от живота, бяха възпитавани
в детските градини, така че майките да могат да работят в заводи, офиси и други
места, за да дадат своя принос за продуктивността на националното стопанство.
Това обаче, е в ущърб на децата, което се демонстрира от наблюденията на унгарски
лекари. Децата от детските градини боледуват много по-често от тези, които
могат да прекарат ранните си години у дома. Поради това е налице ясна преценка
за последствията от неестественото възпитание на малкото дете. Следващите данни
са показателни: от пневмония боледуват 1,5% от децата, които се отглеждат от
майката и 11% от децата от детските градини. От грип боледуват 20% от децата,
които се отглеждат от майката и 60% от децата от детските градини. Наред с това
влошаване на здравето, се наблюдават нарушения в говорното развитие и социалното
поведение. Това е било толкова изразено, че в Чехословакия, майките вече
получават три години отпуск след раждането на децата си.
Ако трябва
да се отговори на нарастващата педагогическа отговорност по отношение на детето
и човешкото развитие в нашата цивилизация, базирана на научно-технически
прогрес, ние ще се нуждаем от антропологията на ранната детска възраст,
познаване на еволюционните процеси в ранната детска възраст, ясно виждане на
условията, които насърчават това развитие и по този начин получаване на
конкретни концепции за последиците от тези процеси на развитие в следващите периоди
на живота.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Какво мислите по темата? Ще ви бъдем благодарни, ако коментирате.