26.10.2014 г.

Училище в Силициевата долина, това не означава ли компютри?



Автор: MATT RICHTEL

Град LOS ALTOS, Калифорния, - Главният технологичен директор на eBay изпраща децата си на училище до девети клас в местното валдорфско училище. Така правят и други родители, работещи в гиганти като Google, Apple, Yahoo и Hewlett-Packard.
Главните инструменти на преподаване в училището са всичко друго, но не и хай-тек - моливи и хартия, шишове за плетене и от време на време дори кал. Няма да намерите компютри. Няма мултимедийни екрани. Те не са позволени в класната стая, а училището дори препоръчва, да не се използват и в дома.
Училища в цялата страна са се втурнали да оборудват своите класни стаи с компютри, но обратната гледна точка може да се види в центъра на високотехнологичната икономика, където някои родители и учители са на мнение, че компютрите и училищата не трябва да се смесват.

http://waldorfpeninsula.org/about-us/

WaldorfSchool of the Peninsula, е едно от над 160 валдорфски училища в страната, които подкрепят философия, която се фокусира върху физическата активност и обучение чрез творчески и практически задачи. Тези, които следват този подход твърдят, че компютрите потискат творческото мислене, двигателната активност, човешкото взаимодействие и концентрацията.
Методът на валдорфската педагогика е на почти един век, но неговата подкрепа тук именно сред
хората с опит или професионална ангажираност в областта на информационните технологии, поставя под остра необходимост, преразглеждане на  ролята на компютрите в образованието.
"Аз принципно отхвърлям идеята, че трябва да има технологични помощни средства в училище", казва Alan Eagle, 50 годишен, чиято дъщеря, Andie, е едно от 196 деца в началното валдорфско училище; синът му William, 13 годишен, е в прогимназиалния клас на валдорфското училище. "Идеята, че една програма на IPAD по-добре ще учи децата да четат или смятат, в сравнение с учителя, е нелепа."
Мr Eagle знае достатъчно за технологията. Той притежава научна степен по компютърни науки от Dartmouth и работи в отдел по административни комуникации в Google, където е писал речи за председателя, Eric E. Schmidt. Той използва IPAD и смартфон. Но той казва, че дъщеря му, в пети клас, "не знае как да използва Google", а синът му, в момента започва да се учи. (След осми клас, училището одобрява ограниченото използване на електронни устройства.)
Три четвърти от учениците тук имат родители със силна професионална връзка с високите технологии. Mr Eagle, подобно на други родители, не вижда противоречие в това. Технологията, казва той, има своето време и място: "Ако съм работил в Miramax и съм правил добри, артистични Rated R-филми, не бих искал децата ми да ги виждат, докато навършат 17 години.


Докато други училища в региона се хвалят с техните изпълнени с кабели класни стаи, валдорфското училище има семпъл, ретро вид - черни дъски с цветни тебешири, библиотека с енциклопедии, дървени бюра, пълни с тетрадки и моливи.



Миналия вторник, Andie Eagle и нейните съученици от пети клас усъвършенстваха своите умения за плетене, използваха дървени шишове и изплетоха мостри от плетки. Това е традиционна дейност в училището, която помага за развитието на умения, подпомагащи моделирането, математическите способности и координация. Дългосрочната цел е да се научат да плетат чорапи.



Надолу по коридора, учителка обучава третокласници на таблицата за умножение, като ги моли да изобразяват цифри с телата си. Тя им задава задача по математика – колко прави четири пъти по пет - и в хор те викаха "20", и пляскаха с ръцете си, толкова пъти, колкото е цифрата на дъската. Това беше групичката на децата-калкулатори.
Във втори клас, ученици, застанали в кръг учеха граматика, като повтаряха стихове след учителя, и едновременно с това улавяха торбички напълнени с боб. Това е упражнение, насочен към синхронизиране на тялото и мозъка. Тук, както и в други класове, денят може да започне с ритмична част или сезонни стихове възпитаващи почит към природата.
Учителката на Andie, Cathy Waheed, която е бивш компютърен инженер, се опитва да направи ученето, както завладяващо, така и силно осезаемо. Миналата година тя преподавала по математика урока за дроби, като децата нарязвали различни храни - ябълки, царевични питки, торти - на четвъртинки, половинки и шестнадесетинки. "В продължение на три седмици ядяхме нашия „път през дробите", каза тя. "Направих достатъчно дробни парчета от тортата за да се нахранят всички, мислите ли, че ми беше трудно да привлека вниманието им така?"
Някои образователни експерти казват, че натиска за оборудване на класните стаи с компютри е неоправдан, тъй като проучвания не показват ясно, че това води до по-добри резултати от тестовете или други измерими ползи.
По-добро ли е обучението чрез нарязване на торти и плетене? Трудно е да бъдат сравнявани валдорфските училища със стандартните, в началните класове, отчасти защото, във валдорфските училища не се използват стандартизирани тестове в основното училище. Валдорфските ученици не биха показали добри резултати по математика и четене за началните класове, ако се използват тестовете на стандартните училища, тъй като във валдорфската педагогика тези предмети се преподават по коренно различна методика и принципи.
Когато е попитана за доказателства за ефективност в училищата, „Асоциацията на валдорфските училища на Северна Америка” сочи изследване, проведено от дъщерна група, което показва, че 94 на сто от учениците, завършващи валдорфски гимназии в Съединените щати между 1994 и 2004 г. посещават колежи, с много добра позиция от престижни институции като Oberlin, Berkeley и Vassar.
Разбира се, тази цифра може да не е изненадваща, като се има предвид, че това са ученици от семейства, които ценят образованието достатъчно силно, за да търсят по-добро частно училище, и обикновено имат средства, за да плащат за него. И затова не е лесно да се отделят ефектите на нискотехнологични учебни методи от други фактори. Например, родители на ученици в училището в Лос Алтос твърдят, че то привлича много учители, които преминават през обучение по валдорфска педагогика, което създава у тях силно чувство за цел и призвание, от което обикновено са лишени в други училища.
Поради липсата на ясни доказателства, дебатът се свежда до субективност, родителски избор и различия в мненията. Застъпниците на оборудването на училищата с технология казват, че компютрите могат да държат вниманието на учениците и в действителност се забелязва, че младите хора, които са свикнали да работят постоянно с електронни устройства, не могат да се концентрират, ако им се отнемат компютрите.
Ann Flynn, директор по образователна технология за Националната асоциация на училищните ръководства, която представлява училищните настоятелства в цялата страна, настоява, че компютри са от съществено значение. "Ако училищата имат достъп до компютри и могат да си ги позволят, но не ги използват, те ощетяват нашите деца", каза М
s Flynn.
Paul Thomas, бивш учител и в момента доцент в катедра по педагогика в университет
a Furman, който е написал 12 книги за обществени образователни методи, не е съгласен с мнението на Ann Flynn, като казва, че "Ограничаването на технологиите в класната стая винаги ще бъде от полза за обучението." "Преподаването е човешко преживяване," каза той. "Технологията отвлича вниманието, тогава, когато имаме нужда от езикова грамотност, математическа грамотност и критично мислене."


Валдорфските родители твърдят, че реалната ангажираност на децата към учебният материал, идва от добрите учители с интересни учебни планове.
"Вниманието е насочено към човешкият контакт, контактът с учителя, контакта с връстниците си", каза Pierre Laurent, 50 годишен, който работи в една високотехнологична фирма и по-рано е работил в Intel и Microsoft. Той има три деца във валдорфски училища, които толкова впечатлили семейството, че съпругата му
Monica, се присъединила към едно от тях като учител през 2006 г.
А там, където застъпниците на идеята да се използват компютри в класните стаи казват, че децата се нуждаят от компютърни умения, за да са конкурентни в съвременния свят, валдорфските родители се противопоставят с думите: „За какво е това бързане, като се има предвид, колко лесно е да научим тези умения?”
"Това е суперлесно. Това е като да се учиш да използваш паста за зъби ", каза Mr Eagle. "В Google и всички тези места, ние правим технологията толкова лесна за използване, колкото е възможно. Няма причина децата да не мога да го разберат, когато те пораснат."
Има също така много родители, работещи в областта на високите технологии, чиито деца учат във валдорфското училище в San Francisco и на север от него в училище Greenwood в Mill Valley, което не разполага с валдорфска акредитация, но е вдъхновено от нейните принципи.
В Калифорния има около 40 валдорфски училища, притежавайки по-голям дял от другите щати - може би, защото валдорфското движение, започва да се разраства от тук, каза М
s Lucy Wurtz, която, заедно със съпруга си, Mr Brad Wurtz, е помогнала за учредяването на валдорфската гимназия в Los Altos през 2007 г. Mr Wurtz е главен изпълнителен директор на Power Assure, която помага на компютърните центрове за данни да намалят енергийното си натоварване.
Типичните валдорфски родители, са високо образовани, с ясно изградени възгледи за образованието и имат достатъчно знания, така че когато те решат да учат децата си на нови технологии, с каквито самите те имат достатъчно достъп и опит, да могат да го направят.
Учениците, междувременно, казват, че не им липсват технологиите, нито пък са ги ограничили напълно. Andie Eagle и нейните съученици от пети клас споделят, че от време на време гледат филми. Едно момиче, чийто баща работи като инженер в Apple, казва понякога,че той я моли да тества игри, за да отстранява грешките от тях. Едно момче от класа споделя, че играе понякога на програма-симулатор през почивните дни.
Учениците разказват, че се случва да се почувстват разочаровани, когато техните родители и роднини прекалено се увличат от телефони и други устройства. Aurad Kamkar, 11 годишен, споделя, че той скоро е ходил да посети братовчедите си и се почувствал самотен на срещата с пет от тях, които играели с техните устройства, без да обръщат внимание , както на него така и един на друг. Той започнал да размахва ръце пред очите им и да им говори: „Здравейте, момчета, аз съм тук."
Finn Heilig, 10 годишен, чийто баща работи в Google, казва, че на него му харесва обучението с молив и хартия - повече, отколкото на компютър - защото така може да следи напредъка си през годините.
"Можете да погледнете назад и да видите, колко необработен е бил вашия почерк в първи клас. Вие никога не можете да направите това с компютрите, там всички букви са еднакви", казва Finn. "Освен това, ако сте се научили да пишете на хартия, все още можете да пишете, ако се случи наводнение или спиране на тока."

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Какво мислите по темата? Ще ви бъдем благодарни, ако коментирате.