http://learningfromtheland.files.wordpress.com/2011/11/waldorf-circle-2012_6797.jpg?w=500
Валдорфското
образование различава три различни етапи на детството:
- От раждането до 7-годишна възраст
- От 7 до 14-годишна възраст
- От 14 до 21-годишна възраст.
По-долу сме
адаптирали информация от книгата Curriculum Waldorf Преглед
за Homeschoolers - основна схема на различията между трите фази на
детството и конкретна дискусия за периода от 7 до 14 г. Моля, консултирайте се с
тази книга за повече информация за етапите на детството. Препоръчваме и книгата
From Nature Stories to Natural
Science, която дава
по-задълбочен поглед към развитието на научното обучение през периода от 7 до
14 г.
РЪЦЕ
0-7 години
Детето
трябва да бъде заобиколено от това, което е Добро
Детето се учи главно чрез имитация на тези, които са около него. През това време детето е най-активно и се нуждае от ритъм, хармония и баланс, между почивка и активност за да бъде здраво и за да се учи. Детето се нуждае от много време за творческа, неструктурирана игра. Няма истинско "преподаване" през тези години.
Детето може да се характеризира като "Свещеникът"
|
СЪРЦА
7-14 години
Детето
трябва да бъде заобиколена от това, което е Красиво
Детето се учи предимно чрез любящият авторитет на възрастните / учителя/ През това време детето е най-активно във въображението си и се нуждае от здравословно пробуждането на сетивото за живота, за да учи най-добре. Това е най-подходящо да се постигне чрез въображение и оживен артистичен подход към всички учебни предмети. Детето може да се характеризира като "Артистът" |
ГЛАВИ
14-21 години
Младежът
следва да бъдат заобиколени от това, което е Истина
Младежът се учи главно чрез истината, чрез научното изследване на това, което е около него През това време, интелектуалната енергия на младежа трябва да бъде оставена да се развива и да расте. Трябва да се внимава да се избегне догматизма и апатията. Естественото състояние на младежа на идеализъм, трябва да се стимулира. Младежа може да се характеризира като "Ученият" |
От 7 до 14 години,
на децата се гледа като живеещи предимно в "чувственият живот". Това
не означава, че децата не "чувстват" преди тази възраст, а че през
този период те се учат най-добре чрез артистичен и творчески подход, който
възбужда чувствата им.
http://media-cache-ec5.pinterest.com/550x/7a/de/a9/7adea934156043f79a0c4617d9cd884b.jpg
Слушайки великите митове и легенди на различни култури, приключенията на героите и изследователите, борбите на мъжете и жените в цялата история, чувствата на децата са дълбоко повлияни и се полага моралната основа на тяхното обучение. С помощта на художествен подход към всички материали - рисуване, живопис, моделиране, актьорско майсторство, и т.н. - учителят помага на всяко дете за отключване на неговите артистични способности, по-нататъшно задълбочаване на опита на детето и чувствата за това, което се изучава. Всяко дете изработва в главната учебна тетрадка, статия за всяка учебна тема, красиво описва експериментите, есетата, стихотворенията и рисунките, създадени като част от изучаването на урока. При създаването на тази главна учебна тетрадка, уроците в нея упражняват волята на детето да използва най-добрият си почерк и да работи с повишено внимание, всяко дете вижда, че е творчески човек, който е в състояние да работи усилено и да направи нещо красиво. Това може да помогне да разсее мита, че само някои хора са артистични. Ние всички сме художествени: това е част от човешкото битие. Някои от нас може да имат и специални дарби и за "художници", но, ако отглеждането и възпитанието ни го позволяват, всички ние можем да създаваме красиви неща.
http://media-cache-ec2.pinterest.com/550x/0c/15/7f/0c157f3451c15aa8bc640e1af35034d0.jpg
http://media-cache-ec5.pinterest.com/550x/81/09/ee/8109ee2804236136e41bca01042a9e7d.jpg
http://media-cache-ec7.pinterest.com/550x/48/0d/d2/480dd25b33794924838a2a8f699517d9.jpg
http://media-cache-ec6.pinterest.com/550x/e2/f2/b6/e2f2b656c36cf26f8839743b2c7e89c2.jpg
http://media-cache-ec4.pinterest.com/550x/6c/10/5c/6c105c6359483a0cdedb261ec30d9c41.jpg
Ясен учебен
план се следва от 1-ви до 12-ти клас. Въз основа на внимателно проучване на
това как децата се променят и развиват, учебната програма отговаря на нуждите
на растящото дете. Пример за това може да се види ясно в учебният план за 3-ти
клас: по принцип, на 9 години детето се променя –появява се нарастващо чувство
на отделяне от родителите. Възникват въпросите за авторитета, за доброто и злото,
и за индивидуалността. Във валдорфските училища, третокласниците изучават
строителство и земеделие, две практически основни уроци, при които на фино
ниво, наистина може да се говори на вътрешните преживявания на детето"да
създаде само себе си". Също така, в 3-ти клас се изучава „блок” на
старозаветни истории, тема на които е „правилното” и „погрешното”, отношението
на човека към властта на Бог, които теми имат най-голямо значение за 9-годишните
(дори, ако е само подсъзнателно).
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Какво мислите по темата? Ще ви бъдем благодарни, ако коментирате.